Wat is LOB?

LOB staat voor LoopbaanOriëntatie en Begeleiding

De L en de O zijn voor de leerlingen of studenten. Die Oriënteren zich immers op een Loopbaan door na te gaan: Wat wil ik later voor werk doen en welke opleiding maakt dat mogelijk?

De B van Begeleiding is voor vrijwel iedereen om hen heen. Meest voor de hand liggend zijn de professionals: de decanen en LOB-coaches op hun eigen school. Maar ook ouders, vrienden, mentoren, werkgevers, kortom iedereen die een inspirerende bijdrage kan leveren aan een studie- of beroepskeuze, doet mee. Bekijk de video’s maar eens bij de personen in het menu Wie ben je?

Wat is LOB?

WAT ZIJN LOOPBAANCOMPETENTIES ?

Als je je oriënteert op je loopbaan, zijn ‘Wat kan ik?’ en ‘Waar ben ik goed in?’ belangrijke vragen. Het zijn vragen naar de competenties, de vaardigheden en talenten die je nu hebt.

LOOPBAANcompetenties zijn de vaardigheden die je nodig hebt op de route naar je ideale beroep. Het maakt daarbij niet uit of je nog studeert of al ergens werkt en verder wilt komen. De loopbaancompetenties helpen je bij het vinden en bewandelen van die route. Hoogleraar Marinka Kuijpers heeft de vijf belangrijkste vastgesteld:

Motievenreflectie (ontdek je passie): nadenken over wat je belangrijk vindt in je leven, waar je voldoening uithaalt, wat nodig is om prettig te kunnen werken of studeren.

Kwaliteitenreflectie (ontdek je talent): nadenken over wat je niet kan en vooral wat je wél kan, en hoe je zo’n kwaliteit kunt gebruiken voor je loopbaan. Vragen hoe anderen jouw kwaliteiten zien, hoort daar ook bij.

Werkexploratie (ontdek je werkplek): onderzoeken wat een bepaalde baan of studie van je eist en of de normen en waarden ervan aansluiten bij de jouwe.

Loopbaansturing (zelf aan zet): het actief aanpassen van je manier van werken of studeren, als dat nodig is voor je loopbaan.

Netwerken (praten met): contacten opbouwen en onderhouden met mensen die je kunnen helpen op de weg naar je ideale beroep.

Bekijk hieronder de video’s van Marinka Kuijpers.

LEREN LEREN: Waarom is het zo moeilijk om beslissingen over je toekomst te nemen?
Hoe kunnen docenten jongeren helpen bij hun loopbaanoriëntatie? 3 tips van Marinka Kuijpers!